fredag 19 april 2024

Fredagssnö & tulpaner

Förkyld, bara ett par plusgrader på morgonen och lagom till kaffet så singlade snöflingorna ner här, vilken start på fredagsmorgonen.. men nu så kan det väl förhoppningsvis bara bli bättre 😉 Idag får jag njuta av fredagsblommorna utomhus istället för på bordet för jag tyckte inte jag hittade något som lockade i butiken.. Det är aldrig någon självklarhet att tulpanerna kommer tillbaka igen efter ett års fin blomning utan ibland kan det ta tre år till en sort kommer igen, om den nu gör det för de allra flesta tulpanlökar är bara ettåriga, så sen dör den löken som just har blommat. Men under väldigt hyggliga förhållanden så bildas det sidolökar som så småningom blommar och det ska även finnas sorter som anses som fleråriga.

I förra veckan på promenaden så gick jag förbi ett grönområde utanför en gammal trädgård som ingen verkar bry sig så mycket om. Där fick jag syn på mängder med tulpaner, kanske så många som fyrtio-femtio som då förmodligen är fleråriga. Så nu ska jag försöka komma ihåg att gå den där rundan framöver för att förhoppningsvis få se dem när de har slagit ut, för än så länge var det bara gröna knoppar.. De enda tulpanerna som jag nänns att plocka av här i trädgården, det är av de gula vildtulpanerna som sår sig som ogräs här men som är underbara i vas!

Lååångsam och hängig dag eftersom jag inte är helt på topp.. Försöker vila mig i form  men det går väl lite sådär..

Favorit i repris, till digh förstås..












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir glad om just du vill skriva en kommentar eller maila mig på pialovelyhome@gmail.com