onsdag 13 oktober 2021

Klematis

Den här årstiden är jag inte såå ofta borta vid spaljénätet för den delen av trädgården har inte alls utvecklats så som jag hade tänkt mig och hoppats på. Så det är väl en förklaring till att jag undviker det och det blir det ju sannerligen inte bättre av. En annan är ju att jag faktiskt varken hinner eller orkar med hela trädgården längre så nu har gräs och ogräs vuxit in i bland det som jag vill ska växa där. Så döm om min förvåning när jag fick se något blått lysa där och det var minsann en klematis som hade blommat om nu i höst. Helt utan skötsel eller extra uppmärksamhet på något sätt! Jag fick nästan dåligt samvete först, för att bli belönad så för sin misskötsel men sen tänkte jag om, för det kan ju tänkas att det äntligen sätter fart att växa där nu när jag vänder ryggen till och ska det bli så här fint så sent på året utan min hjälp så tänker jag inte alls beklaga mig. 

Idag var det dags att fara till kyrkogården för att ta ett ordentligt röj. Mina föräldrar, farföräldrar och pappas syskon är begravda på Trolle Ljungby kyrkogård eftersom pappas familj kom från den trakten. Jag brukar ta hand om skötseln av gravplatsen själv i vanliga fall, eftersom en släkting sa till mig att " hon aldrig hade varit speciellt intresserad av kyrkogårdar". Hmm, nej du milde tid, vem är väl egentligen det, men de måste ju skötas om! Men hursomhelst så  fick jag idag ha hjälp med en tung stenplatta för jag kände mig inte redo att "lägga min kropp" där riktigt än.. Det känns riktigt skönt att ha det avklarat nu, så väl hemma igen fick jag fart och tömde och planterade om några av de riktigt stora funkiorna  som har stått på trappan i sommar. Jag sätter över dem i frosttåliga plasthinkar inför vinterförvaringen och ställer dem lite skyddat så de inte blir överfulla med vatten. 

Behöver jag tillägga att jag har ännu några fler krukor på trappan att tömma så småningom? Men så länge de blommar så får de allt vara kvar!
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir glad om just du vill skriva en kommentar eller maila mig på pialovelyhome@gmail.com